Allt är inte en dans på rosor:/

Vår Islandshäst Thor har lämnat oss.
Han avled förra tisdagen, förmodligen av kolik. Allt gick väldigt snabbt och vi kunde ingenting göra annat än att jag låg och höll om honom in i hans sista andetag.
Det började med fång för tre veckor sedan. Satte honom på mjuk sandhage och han fick "butta" som smärtstillande.
Han repade sig väldigt snabbt och hans sista vecka i livet så var han väldigt pigg.
Förutom att han två dagar innan bortgång, slutade att äta och bajsade ingenting på nästan två dagar.
Anande givetvis oråd, och kallade på veterinär.

På tisdagmorgonen när jag kom till stallet var han helt apatisk. Orkade inte ens tugga när jag testade ge honom ett maskrosblad för att testa aptiten.
Allt bara föll ur munnen på honom.
Mycket jobbigt att se och sedan blev han snabbt mycket sämre.
På 1 1/2 timme då jag kom till stallet så hade han dött.
Han kontakta en jägare som kom med geväret då jag tagit beslutet att nu måste han sluta pinas, men vi hann aldrig skjuta före han självdog.
Innan så låg han med massiva kramper och jag ber till gud att han inte var vid medvetande då!

Nu betar han på de stora ängarna med många hästvänner och kan aldrig mera bli sjuk.

Men usch vad vi saknar honom!!!
Thorolfur Fra Fjosum var hans namn, och han blev 25 år.

Vila i frid, Thor hjärtat!

None

Kommentarer
Postat av: Matilda

Usch vad hemskt att han har dött...! Han såg jätte fin ut.. Men han fick bli hela 25 år och han verkar ha levt ett bra liv! Måste kännas ganska skönt att du var med då han dog, han väntade säkert på att du skulle komma innan han tillslut gav upp..



Härlig blogg annars. Gärna lite mer ridbilder o på hästarna =)

2008-06-26 @ 21:57:19
Postat av: Tessan

Ja, jag ska ta och lägga in mera bilder lite oftare här.

Vad gäller Thor så fick han u en långt liv och ett mycket bra sådant. Och allt har ju ett slut, men det är ju förstås jobbigt iallafall.

Nu får jag fokusera på de andra hästarna och vara glad att jag har dem:) Thor kommer vi aldrig någonsin att glömma!

2008-06-27 @ 07:54:28
URL: http://blogg.alandstidningen.ax/tessan
Postat av: Britt-Marie

Tårarna trillar ner för mina kinder när jag läser detta. Hoppas också att han inte var vid medvetande då han hade kramper.. Är så jobbigt när ens djur går bort... Han har alltid en plats i mitt och mina barns hjärta, har en bild på kylskåps dörren på honom och där får den stanna.

Vila i frid, Thor min vän!

Kommer aldrig att glömma dig!

Din FD fodervärd i Gällivare

2008-06-27 @ 13:57:07
Postat av: Tessan

Tack snälla Britt-Marie! Ingen kommer någonsin att kunna ersätta Thor. Han var absolut den allra raraste av alla.

Men nu minns vi honom som den nallebjörnen han var och får glädjas åt den tiden vi haft tillsammans med honom.

Så gulligt att han får hänga kvar på er kylskåpsdörr. Men det är han värd:)

2008-06-27 @ 14:38:01
URL: http://blogg.alandstidningen.ax/tessan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0